شعرهای مورد علاقه

بیشترین بار نمایش و سرگرمی را با این بازی می توانید بسازید. بچه های دو ساله شعر، ریتم، هیجان که خصوصا" در شعر نهفته است را دوست دارند. شعر زیر که از بازی های کلامی ساخته شده، شعر مناسبی برای کار کردن با کودکان است. هی بیدل دیدل / جک و مک و جیل / کوتول و کیتیل / تاپ و تاپ و تاپ / مری بایه لامپ / جک چه چابک است / پت و پوت کیک است / شعرهایی را برای فرزند دو ساله تان بگویید که حالت منظوم داشته باشد و به شکل داستان آن را بیان کنید.

محققان می گویند: علت و معلول کلیدی است برای ترکیب منطق. اگر می خندم، مامان هم می خندد. حسی از یک چیز کوچک سبب شکل گیری سی نا پس ها می شود که این خود در نهایت رابطه مفهوم های پیچیده ی علت و معلول را تقویت می کند.

توالی بازی ها

توالی یا به عبارتی دیگر تلفظ و تکرار کلمه های هماهنگ و گاه بی معنی آغازی برای کسب مهارت در خواندن است. این کار به کودک شما می آموزد تا از راه های منظم فکر کند و انسجام فکری پیدا کند.

  • توالی یعنیانجام دادن پشت سر هم یک سری از فعالیت ها بر اساس یک دستور یا روش. همچنین توانایی تکرار یک موضوع و دامنه دار کردن آن را می توان توالی به شمار آورد.
  • فعالیت های بهداشتی مثل شستن دست ها، لباس پوشیدن، یا مسواک زدن دندان ها موضوع مناسب تری برای شروع کار است
  • این آهنگ را بخوانید: موقع دست شستنه / موقع دست شستنه / خوب حالا وقت چیه؟ / خوب حالا وقت چیه؟
  • از فرزندتان بپرسید بعد از این کار چه فعالیتی را انجام می دهد. اگر گفت دندان هایم را می شویم، آن موقع این شعر را دوباره تکرار کنید و هر بار مفاهیم جدیدی به آن بیفزایید.

محققان می گویند: در طول سه سال اول زندگی جمع وابستگی ها و تجربه های بچه ها پیچیدگی های شگفت انگیز مغز را می سازد و این امر باعث می شود بچه ها بتوانند راه بروند، صحبت کنند، تجربه کنند، دقت کنند، دوست داشته باشند، بازی کنند، اکتشاف کنند و یک شخصیت احساسی بی نظیر داشته باشند.

یک گنج شکاری

بچه شما جستجو کردن و پیدا کردن گنج ها ( چیزهای مهم ) در باغ را دوست دارد.

  • سه، چهار گنج را در باغچه پنهان کنید. ساکت باشید. کاغذ و کتاب را کنار هم بگذارید تا آن ها با راحتی و آرامش بتوانند گنج ها را پیدا کنند. به فرزند خود بگویید حدس بزند که گنج ها چه چیزی هایی هستند. چیزهایی مثل: اسباب بازی های کوچک پنهان شده زیر برگ ها - اسباب بازی ها روی شاخه های پایینی درخت - اسباب بازی ها در حال تاب خوردن و یا در حال سر خوردن.
  • دست کودک دو سالمه ی خود را بگیرید. با او در اطراف باغ قدم بزنید و برای پیدا کردن پنج ها جستجو کنید.

محققان می گویند: اگر چه مغز در طول تمام زندگی قادر به یادگیری است ولی دوره های یادگیری هرگز تکرار نمی شود.

ساعت شنی

این فعالیت مهارت فکر کردن را رشد می دهد. بهتر است این بازی را بعد از باران انجام دهید.

  • بیرون بروید و یک گودال پیدا کنید.
  • اگر دور گودال سنگ فرش است با گچ خطی دور آن بکشید.
  • اگر گل آلود است با چوب خط بکشید.
  • گودال را از همه سو نگاه کنید و درباره پر شدن و خالی شدن آن گفتگو کنید.

این یک گفتگوی جالب درباره آب است و اتفاقاتی که در آب می افتد، برای کودک شما بسیار شنیدنی است.

محققان می گویند: پیوند محکم و استوار بین بچه ها و بزرگترها به کودکان کمک می کند تا بتوانند در برابر استرس های روزانه زندگی مقاومت کنند.

منبع : مجموعه کارت ها آموزش از راه بازی

بازی های آهنگین برای کودکان

مترجم : منیژه پورقبادی

نشر قلم سبز