برخی از نکات مهم:

  • 30 درصد از کودکان قبل از سن یک سالگی، حداقل یک بار به اوتیت ( التهاب ) گوش میانی مبتلا می شوند.
  • 80 درصد از کودکان قبل از سن سه سالگی، حداقل یک بار به اوتیت ( التهاب ) گوش میانی مبتلا می شوند.
  • التهاب مکرر گوش میانی می تواند باعث ایجاد بدشنوایی شود.
  • بدشنوایی می تواند علت ژنتیکی داشته باشد.

علایم شایع بدشنوایی در دوران نوزادی و خردسالی:

  1. تولد زودرس و نگهداری در دستگاه انکیوباتور.
  2. واکنش زیاد و ناگهانی به اصوات.
  3. عدم تمایل به برقراری ارتباط مناسب با همسالان.
  4. عدم واکنش به صداها علیرغم اطمینان از شنیدن اصوات مختلف.
  5. سابقه ابتلا به التهاب گوش، سرماخوردگی های مکرر، آلرژی سیستم تنفسی.

والدین معمولا" چه میگویند؟

  1. ارتباط کلامی او با همسالانش کم است.
  2. حرف شنوی ندارد و کم توجه است.
  3. چون مایع پشت گوشش جمع شده کم توجه است.
  4. هر بار که آزمایش شنوایی برای فرزندم انجام داده ام، طبیعی بوده است.
  5. می دانم که می شنود، اما انگار به صدا واکنش نشان نمی دهد و همیشه ساکت و خاموش است.
  6. به برخی از صداها حساسیت زیادی نشان می دهد و از جایش می پرد یا گوش هایش را می گیرد.

علایم شایع بدشنوایی در سن 2 تا 5 سالگی:

  1. علاقه مندی زیاد به موسیقی.
  2. تأخیر در یادگیری کلمات.
  3. عدم علاقه به گوش دادن داستان.
  4. عدم تمایل به بازگویی داستان.
  5. حواس پرتی هنگامی که برای کودک داستان خوانده می شود.
  6. برای آن که به مطلب گوش دهد، باید دائم حواس او را جمع کرد.
  7. علاقه مندی بیشتر به انجام پازل یا بازی یارانه ای به جای گوش دادن به داستان.

والدین / مربیان مهدکودک معمولا" چه می گویند؟

  1. خیلی خیالباف است.
  2. رفتار لجوجانه همراه با اضطراب دارد.
  3. فقط به مطالبی گوش می دهد که دوست دارد.
  4. حرف شنوی ندارد و غرق در دنیای خویش است.
  5. با شنیدن برخی از صداها گوشش را می گیرد.
  6. صداهای خیلی دور و آهسته را تشخیص می دهد ( مثل صحبت کردن والدین در اتاق دیگر یا صدای کلید انداختن به درب منزل در پارکینگ )
  7. هنوز بزرگ نشده و خیلی رفتار بچه گانه دارد.
  8. با بچه های دیگر خیلی بدرفتاری می کند.
  9. بری یادگیری مطلب، باید جملات را چندین بار برایش تکرار کرد.
  10. دائما" باید حواسش را به گوش دادن جمع کرد.
  11. به داستان ها علاقه نشان نمی دهد و دوست دارد به جای آن پازل حل کند یا بازی های تصویری انجام دهد.
  12. تمایل ندارد به مدت زیاد در جاهای شلوغ مثل جشن عروسی ها بماند.
  13. گاهی اوقات که به برنامه مورد علاقه اش توجه می کند، هر چه صدایش می زنیم، بر نمی گردد و انگار توی این دنیا نیست.
  14. هنگامی که برایش داستان می خوانم، در جای خودش نمی شیند و تمایلی به گوش دادن ندارد.

علایم شایع بدشنوایی در سن پیش دبستانی:

  1. عدم توانایی هجّی کردن کلمات.
  2. عدم تشخیص اصوات در کلمات.
  3. پرخاشگری و بدرفتاری با کودکان دیگر.
  4. بی قراری و پر جنب و جوش شدن در محیط های شلوغ.
  5. اضطراب و ترس از قرار گیری در معرض برخی اصوات خاص.
  6. خستگی و کلافگی بیش از اندازه به ویژه در محیط های شلوغ.
  7. عدم توانایی دنبال کردن جملات و دستورات طولانی و پیچیده.

والدین / مربیان کودک معمولا" چه می گویند؟

  1. دایره لغات خوبی ندارد.
  2. زود خسته و کلافه می شود.
  3. با صدای بلند صحبت می کند.
  4. دایما" می پرسد « چی؟ » « هان؟ »
  5. صدای تلویزیون را بلند می کند.
  6. در تلفظ برخی از صداها مشکل دارد.
  7. حافظه کوتاه مدت شنوایی اش ضعیف است.
  8. در مهمانی ها و محیط های شلوغ، پر جنب و جوش می شود.

علایم شایع بدشنوایی در دوران مدرسه:

  1. اضطراب و استرس.
  2. تلفظ غلط اصوات گفتاری.
  3. حواس پرتی و بازیگوشی در کلاس.
  4. مشکل درک گفتار در محیط شلوغ.
  5. توجه و تمرکز پایین در کلاس درس.
  6. با صدای بلند یا خیلی آرام صحبت کردن.
  7. جا انداختن یا جا به جا نوشتن حروف در دیکته.
  8. مشکل درک گفتار دیگران هنگام مکالمه تلفنی.
  9. بلند کردن صدای تلویزیون یا موسیقی مورد علاقه خود.
  10. عدم توانایی دنبال کردن دستورات پشت سر هم و متوالی.
  11. گفتار یکنواخت و بدون آهنگ.
  12. زود رنجی و بی ثباتی در رفتار.
  13. ترس از شکست و عدم موفقیت در درس.
  14. یأس و ناامیدی غیر معمول از وضعیت موجود.
  15. عدم درک درست از جوک، لطیفه و چیستان.
  16. عدم درک درست از موسیقی، ریتم ها و آهنگها.
  17. درک ناقص یا نادرست از مفاهیم کنایه آمیز دیگران.
  18. درک ناقص یا نادرست از مفاهیم نسبتا" پیچیده و غیرمعمول.
  19. کج خلقی، بداخلاقی و عدم تحمل پذیری دیگران در مهمانی ها.
  20. خستگی و کلافه شدن به ویژه در محیط های شلوغ یا کلاس درس.
  21. عدم توانایی به کار گیری جملات و ضرب المثل ها در موقعیت های مناسب.
  22. تمرکز و توجه بیش از حد به برنامه مورد علاقه خود هنگام مشاهده تلویزیون.
  23. تکیه بیش از حد به نشانه های تصویری و غیرکلامی برای درک گفتار دیگران.

والدین / اطرافیان و معلمان معمولا" چه می گویند؟

  1. شنونده خوبی نیست.
  2. زود رنج و کج خلق است.
  3. اعتماد به نفس کافی ندارد.
  4. حواس پرت و بازیگوش است.
  5. حروف را جا به جا می نویسد.
  6. در یادگیری مطالب درسی کند است.
  7. به درس و مدرسه بی علاقه شده است.
  8. نمی تواند با صدای بلند مطلب را بخواند.
  9. با کوچکترین صدا حواسش پرت می شود.
  10. علاقه به گوش دادن صدای ضبط شده ندارد.
  11. صدای برخی از معلم ها ( افراد ) را دوست ندارد.
  12. برای نمره گرفتن باید تلاش زیادی به خرج دهد.
  13. قدرت توجه و تمرکز روی چند کار را به شکل همزمان ندارد.
  14. وقتی از طریق بلندگوی مدرسه صدایش می زنیم، توجه نمی کند.
  15. از اینکه نتواند نمره خوبی به دست آورد، خیلی نگران و مضطرب می شود.

برنامه صوت درمانی NLP

  • برنامه NLP حاصل سال ها تجربه متخصصان مرکز تخصصی نیوشا در زمینه ارزیابی و درمان اختلالات بدشنوایی از جمله بیش شنوایی می باشد. این مرکز خدمات ویژه خود را برای مبتلایان به اختلال بدشنوایی شامل: اختلالات طیف اوتیسم، اختلال یادگیری، اختلال نقص توجه و بیش فعالی از سال 1380 آغاز کرد. در ابتدا آموزش ها متمرکز بر اجرای روش Hemi - Sync بود. استفاده از این روش تا کنون نتایج بسیار مثبتی برای اختلالات رشدی به ویژه گروه طیف اوتیسم به همراه داشته است. در سال 1385 روش های صوت درمانی از جمله Tomatis و AIT نیز به این برنامه اضافه شد. در نهایت با افزودن برنامه ارزیابی و درمان کلاسیک اختلالات پردازش شنوایی نظیر « Trainig Speech in NOISE و DIID » برنامه باز توانایی نیوشا « NLP » در حال حاضر برنامه NLP مشتمل بر 3 شیوه درمانی مجزا است که بر حسب نیاز و نوع اختلال، مورد استفاده قرار می گیرند:
  • روش های Brain Wave Intertainment شامل روش موفق Hemi - Sync
  • روش های صوت درمانی شامل روش های AIT،Tomatis و Ease
  • توانبخشی کلاسیک ویژه APD

صوت درمانی چگونه می تواند به درمان بیش شنوایی کمک کند:

  • در برنامه صوت درمانی برای درمان حساسیت بیش از اندازه به صدا، از روش های مختلف AIT،Tomatis و Ease استفاده می شود. صوت درمانی نوعی فیزیوتراپی برای عضلات گوش محسوب می شود. همان طور که برای تقویت هر عضله در بدن نیاز به تمرینات منظم، پیوسته و مستمر می باشد که در اینجا نیز اجرای دقیق برنامه صوت درمانی به بهبود عملکرد عضلات گوش میانی کمک می کند. گوش انسان بطور طبیعی می تواند در برابر اصوات ناگهانی ( برای مثال کوبیده شدن اشیاء به هم واکنش نشان دهد و با انعطاف و کشش مناسب با سطح صداهای بلند تطبیق پیدا کند. اگر این توانایی دچار مشکل شود بدین معناست که برخی از عملکردهای گوش آسیب دیده است. )

برای مثال:

  • ممکن است عضلات گوش میانی دچار سفتی شده باشند، به نحوی که نتوانند در برابر شدت صدای وارد شده به خوبی واکنش نشان دهند و با آن سازگار شوند.
  • ممکن است مسیر عصب شنوایی به سمت مغز عملکرد مناسب خود را انجام ندهد.

هدف از اجرای برنامه بازتوانی نیوشا « Newsha Listening Program » ایجاد نوعی بازتوانی عملکرد عصب شنوایی، کشش و انعطاف مناسب در عضلات گوش میانی است. از این طریق گوش توانایی حذف و با استفاده از فیلترهای ویژه، فرکانس های مختلف فیلتر اصوات مزاحم را به دست می آورد. در صوت درمانی از موسیقی های مختلف از جمله موسیقی کلاسیک به عنوان صدای زمینه استفاده می شود. از این طریق همه بخش های مختلف گوش فعال می شود تا توانایی محافظت و مقاومت در برابر نویز محیط را بازیابی و دریافت همه فرکانس ها بهبود پیدا کند.

ایجاد کشش مناسب در عضلات گوش میانی

  • گوش میانی از دو عضله بسیار کوچک تشکیل شده است: عضله چکشی ( تنسور تیمپانی ) و عضله زکابی. این عضلات نقش مهمی در عملکرد هنجار گوش بازی می کنند و امکان تطبیق و سازگاری فرد با اصوات مختلف را فراهم می کنند. در صوت درمانی، شدت فرکانس های بالا و پایین به شکل ناگهانی تغییر می کند و این امر باعث می شود تا کشش عضلات گوش میانی بازیابی شود و عملکرد کلی گوش بهبود پیدا کند. درست به همان شکل تمرینات دراز نشست می تواند باعث تقویت عضلات شکمی شود. صوت درمانی نیز می تواند قدرت کشش و انعطاف عضلات گوش میانی را بازیابی کند.

بهبود عملکرد عصب شنوایی

  • ساختار هارمونیک موسیقی مورد استفاده در صوت درمانی و فیلتراسیون ایجاد شده در آن می تواند به افزایش کارآیی عصب شنوایی در پردازش صدا کمک کند. برای آن که یک صدا درک شود، باید از طریق عصب شنوایی وارد منطقه شنیداری مغز شود. هر گونه آسیب به گوش، آسیب مغزی یا ضربه به سر می تواند باعث آسیب به عملکرد عصب شنوایی شود و درک صدا را تغییر دهد. اگر صدا به شکل نامناسب و تغییر یافته به مغز فرستاده شود، باعث خطا و اشتباه درک و فهم صدا می گردد. برنامه صوت درمانی باعث تحریک مناطق مختلف درکی از جمله قشر شنیداری مغز، هیپوتالاموس و سیستم لیمبیک می گردد. این نوع تمرینات باعث بهبود عملکرد پردازش صدا در مسیر عصب شنوایی و ماطق شنیداری مغز می شود.

موسسه دانش بنیان نیوشا

ارزیابی و درمان اختلالات شنوایی و تعادل