پر کردن جاهای خالی

دو ساله ها خیلی سریع در یادگیری زبان پیشرفت می کنند. این بازی روش بسیار خوبی است برای پیشرفت در مهارت های زبان و قوه تخیل.

  • یک داستان بسازید که قهرمان آن فرزند شما باشد و هر وقت به جایی می رسید که باید اسم قهرمان را بیاورید اجازه دهید خودش جای خالی اسم اش را پر کند. برای مثال: در زمان های قدیم دختر کوچولویی بود که او را ... صدا می کردند. این دختر کوچولو که اسمش ... بود رفت توی آشپزخانه تا ناهارش را بخورد. قفسه ظرف ها را باز کرد و مقداری ... در آورد.
  • همین طور مطالب مناسب را به شکل داستان اضافه کنید و فرزندتان را تشویق کنید تا جاهای خالی آن را پر کند. با توجه به موقعیت فرزندتان، شما می توانید داستان ها را ساده، پیچیده، بلند یا کوتاه کنید.

محققان می گویند: صحبت کردن با بچه ها بهترین راه برای پیشرفت دادن مهرت های زبانی آینده آن هاست.

بازی های بویایی

بازی کردن با میوه ها و گل ها با این روش تجربیات حسی بچه شما را پیشرفت می دهد.

  • سه میوه مختلف را که بوهای مختلفی دارند، انتخاب کنید. آسان تر این است که با غذاها و گل ها شروع کنید. برای مثال: بوی جالب پرتقال، سرکه و یا گل های یاس و ...
  • از فرزندتان بخواهید که هر دوی شما ادای خرس هایی را در آورید که در حال قدم زدن هستند. بگویید: خرس کوچولو من یک بوی خوب حس می کنم. وانمود کنید که دارید پرتقالی را از درخت می چینید. قسمتی از پوست پرتقال را بکنید و اجازه دهید فرزند دو ساله تان آن را بو کند.
  • این بازی را با چیزهای دیگری که انتخاب کرده اید ادامه دهید و بگویید: خرس کوچولو اجازه بده بنشینم روی چمن ها، بعد این ها را بو کنیم. در آخر بگویید: دوست داری یکی از چیزهایی که بو کرده ایم را بخوریم؟ سپس مزه ها را اضافه کنید و تجربه های حسی دیگری را ادامه دهید.

محققان می گویند: مغز انسان به شکل بی نطیری برای سود بردن از محبتف تجربه های دوست داشتنی و یادگیری های خوب خصوصا" در سال های اول زندگی، ساخته شده است.

پرنده کوچک من

وقتی فرزندتان را در بغل می گیرید در حالی که این شعر را برایش می خوانید احساس امنیت او را افزایش می دهید.

  • شعر زیر را بخوانید و کارهای زیر را انجام دهید. اینجا یک آشیانه است / داخل آن گرم است / پرنده کوچک من کجایی؟ ( بازوهایتان را دور فرزندتان ببرید و او را به خود نزدیکتر کنید ) / اینجا یک آشیانه است / جایی برای پنهان شدن / پرنده کوچک من کجایی؟ / پرنده کجا می تواند آواز بخواند و بازی کند ( به فرزندتان یک اسباب بازی بدهید ) / اینجا یک آشبانه است / نرم و راحت / پرنده کوچک من کجا می تواند بخوابد؟ ( به آرامی چشم هایتان را روی هم بگذارید انگار دارید به خواب می روید )

محققان می گویند: ارتباط بین بچه های کوچک و کسانی که آن ها را نگهداری می کنند به شکل هم زیستی، کنار یکدیگر موجب گرمی ارتباطات هیجانی می شود.

تکرار کردن

با کودک دو ساله خود نوعی از بازی را انجام دهید که بتوانید آخرین هجای کلمه را سه بار تکرار کنید.

چند پیشنهاد: دوست داری یک بستنی، تنی، تنی ... / یا تکرار یک عبارت از یک جمله را: می توانم شانه کنم موها را، موها را، موها را / بیا بازی کنیم با اسباب بازی ها، بازی ها، بازی ها

همان طور که کلمه ها را تکرار می کنید روی کلمه های جدید تاکید بیشتری داشته باشید فرزند دو ساله تان را تشویق کنید تا لغت های خودش را بسازد و تکرار کند.

محققان می گویند: بچه ها زبان را با شنیدن هر چه بیشتر کلمات یاد می گیرند، زبان یک مهارت قطعی است به خاطر اینکه یک سیستم ارتباطی اولیه است.

منبع : مجموعه کارت ها آموزش از راه بازی

بازی های آهنگین برای کودکان

مترجم : منیژه پورقبادی

نشر قلم سبز