درآوردن لباس ها

بازی لباس درآوردن، کاری است که بچه هایی که تازه راه می افتند دوست دارند آن را انجام دهند. همانطور که شما صحبت می کنید راجع به تنوع لباس، با این کار خود زبان بچه ها را تقویت می کنید و لغت های جدیدی را به آنان یاد می دهید.

  • لباس هایی از یک نوع را کنار هم جمع کنید مثل کلاه ها، روسری ها، دست کش ها، کفش ها، ... و یا هر چه که فکر می کنید بچه شما ممکن است از آن ها لذت ببرد. آن گاه یکی از کلاه ها را بر سر بگذارید و بپرسید: ( حال شما چطوره ) - ( حال شما چطوره ) یکی از دست کش ها را بپوشید و بگویید: وای که چقدر نرمه این.

فرزندتان را تشویق کنید تعدادی از لباس ها را انتخاب کند و کمک کنید تا اسم آن ها را یاد بگیرید. به زودی قدرت رشد کردن او رشد می کند و زبان او روان تر می شود.

محققان می گویند: میزان کلماتی که بچه ها در دو سالگی یاد می گیرند، پیوستگی نزدیکی، با میزان صحبتی که بزرگترها با آن ها می کنند، دارد. در بیست و یک ماهگی بچه هایی که مادرهایی پر حرف دارند حدود 31 لغت از بچه هایی که مادرانی کم حرف دارند، بیشتر یاد می گیرند. در دو سالگی این میزان به بیشتر از 295 لغت می رسد.

کوچولوی مهربان من!

این شعر باعث پیشرفت حس امنیت در فرزند شما می شود. این مزالب را به فرزندتان بگویید: ( کوچولوی مهربان من / کوچولوی بخشنده من / نگاه کن ببین اینجا کیه / دختر عزیز من تویی، تو / دختر عزیز من تویی، تو / سپس فرزندتان را بغل گرفته و را ببوسید. دوباره این شعر را تکرار کنید و با هر بار تکرار یم بار او را بالا انداخته در آغوش بگیرید و ببوسید. کوشش کنیداو را تکان داده، به آرامی بچرخانید و یا حرکت دوست داشتنی دیگری را با او انجام دهید. کودک شما مسلما" این کار را دوست خواهد داشت.

محققان می گویند: وقتی بچه ها گرمای محبت را تجربه می کنند احساس خوشبختی و امنیت بیشتری خواهند کرئ. توانایی سازگاری آن ها بالا رفته و به دیگران علاقه بیشتری پیدا می کنند.

بازی های نگاه کردنی

فرزند شما برای کسب توانایی تمرکز، به این بازی نیاز دارد. او نیاز دارد که به آموزش شما به دقت گوش دهد و سپس آن ها را تکرار کند.

  • تعدادی از اسباب بازی های مشابه را در هر گوشه اتاق بگذارید.
  • روی کف اتاق با فرزندتان بنشینید.
  • به او یاد بدهید تا چانه اش را بالا بگیرد و با چشمانش سقف را تماشا کند.
  • به او نشان بدهید که چگونه سرش را به اطراف بچرخاند.
  • از او بخواهید به یک اسباب بازی ( عروسک ) نگاه کند و همان طور سرش را به اطراف بچرخاند.
  • جاهایی را در نظر بگیرید تا او نگاه کند به سقف، در و دیوار، پنجره، آسمون و ...

محققان می گویند: استعداد نهایی کودک از سال های خیلی زود و از اولین لحظه های زندگی، تا سه سالگی معلوم می شود. این زمانی است که ما را به آینده او امیدوار می کند.

یادگیری با بازی

این یک بازی مناسب است برای رشد مهارت فکر کردن. در عین حال کمک می کند تا فرزند شما چیزهای دیگری را تصور کند. موضوع هایی مثل استفاده از یک فنجان چای، ریختن چای و نوشیدن آن.

  • چندین شئ مثل شانه، قاشق، فنجان و وسایلی را که فرزند شما با آن آشنایی دارد و اغلب اوقات از آن ها استفاده می کند، انتخاب کنید، آن ها را روی زمین بچینید. جلوی یکی از آن ها مثلا" برس مو را بردارید و شروع کنید به برس کردن موهای خودتان. تک تک اشیاء را بردارید و شیوه استفاده از آن ها را نمایش دهید. از فرزندتان بخواهید یکی از آن ها را برداشته و به روش درستی از آن استفاده کند.

محققان می گویند: آزمایش هایی که در مورد مغز انجام گرفته مشخص می کند که آنچه را که مربیان برای مدت های طولانی در موردش بحث می کنند، تجربه های حسی کودک را بنیان می نهد و رشته های عصبی مغز کودک، کانال هایی را می سازد که یادگیری های بعدی از گذرگاه این کانال ها عبور می کند.

منبع : مجموعه کارت ها آموزش از راه بازی

بازی های آهنگین برای کودکان

مترجم : منیژه پورقبادی

نشر قلم سبز