گوش دادن به صداها

این بازی منجر به آگاهی فرزند شما نسبت به صدای جالب و هیجان انگیز بیرونی می شود. فرزندتان برای گردش از خانه به بیرون و فضای بازتر ببرید. گوش کردن به صدای پرنده ها را شروع کنید و سعی این صداها را تکرار کنید و از فرزندتان هم بخواهید که صدای پرنده ها را در بیاورد. این فعلیت را تکرار کنید. در این صورت فرزندتان کوشش خواهد کرد تا آن صدا را بشناسد و خودش آن را تکرار کند. به صداهای دیگر مثل صدای باد که می وزد، صدای سگ هایی که پارس می کنند و صداهایی متداول دور برتان مثل صدای ماشین، صدای موتورسیکلت، صدای قطار و... گوش دهید و آن ها را تکرار کنید.

محققان می گویند: احساس پنج گانه فرزندتان را با موسیقی، رنگ ها، زبان ها، صداهای طبیعی و مکانیکی، لمس کردن، چشیدن، تحریک کنید تا مطمئن شوید. او هم مثل بزرگسالان قابلیت های زیادی برای یادگیری دارد.

موش و گربه

این بازی نه تنها سرگرم کننده است بلکه روش جالبی برای پرورش ماهیچه های فرزند شماست.

  • به فرزندتان بگویید که شما یک موش کوچولو هستید و او یک گربه است که می رود تا موش را بگیرد.
  • به او بگویید موش صدای جیرجیر، جیرجیر در می آورد و گربه صدای میومیو ...
  • روی زمین بنشینید و به او بگویید: تو می توانی مرا بگیری ( شروع کنید به چهار دست و پا رفتن ) و فرزندتان را تشویق کنید تا شما را بگیرد.
  • پشت مبل ها، زیر میزها، توی اتاق های دیگر بخزید و بازی را ادامه دهید.
  • وقتی کودکتان بازی را درک کرد نقش های خودتان را عوض کنید.

محققان می گویند: تمرین هایی که باعث شکل گیری و تقویت ارتباطات مغزی می شوند، برای کسب مهارت های آکادمیک بعدی در زندگی بچه ها، لازمند.

کلمات، کلمات، کلمات

عکس هایی که در کتاب ها و مجلات آمده می توانند منبع مناسبی برای گفتگو و ارتباط باشند.

  • عکس هایی از یک گروه و نوع را از روزنامه ها ببرید. مثل عکس های حیوانات، بچه ها و غذای آن ها.
  • به تک تک عکس ها، نگاه کنید و با کودک در مورد آن ها حرف بزنید. برای مثال اشاره کنید به گاو و بگویید که گاو در مزرعه است، ماو ماو می کند، علف می خورد و ...
  • سپس از فرزندتان بپرسید یک گاو چه می گوید. اگر نتوانست صدای گاو را در بیاورد، دوباره این مراحل را تکرار کنید.
  • به یک بچه اشاره کنید و بگویید که بچه در گهواره است، بچه موقع گریه کردن می گوید: ونگ، ونگ و سپس از او بپرسید که بچه ها موقع گریه کردن چه صداهایی در می آورند.

در مورد عکس هایی که کودک شما قبلا" آن ها را دیده صحبت کنید، سپس به آن عکس های جدیدتر را اضافه کنید و اجازه دهید فرزندتان یکی از عکس ها را انتخاب کرده و با شما در مورد آن صحبت کنید و یا درباره یکی از آن ها یک داستان ساده کوتاه بسازید.

محققان می گویند: بچه ها زبان را با شنیدن هر چه بیشتر لغات و کلمات آن یاد می گیرند. به همین دلیل بهتر است که صحبت کردن با آن ها را هر چه زودتر شروع کنید.

می توانی مرا پیدا کنی

این یک بازی بسیار متداول است.

  • یک حیوان مورد علاقه کودک را انتخاب کنید و سپس در حالیکه فرزندتان او را می بیند، قایمش کنید آنگاه این پرسش های را مطرح کنید. خرگوش شیطون کجاست؟ ( هر حیوان یا اسباب بازی می تواند باشد ). او کجا می تواند باشد؟ آهای آهای. بعد از او بخواهید با سه شماره آن حیوان را پیدا کند. به هر جایی که خرگوش رفته بروید آن را بلند کنید و بگویید: ( خرگوشه اینجاست چه خوب ) - ( خرگوشه اینجاست چه خوب )
  • بازی را با پنهان کردن اسباب بازی ها ادامه دهید و همیشه شعرهای قافیه دار بگویید.
  • از فرزندتان بخواهید یکی از اسباب بازی ها را پنهان کند و در این میان شما شعرهای آهنگین بخوانید تا او کم کم سرگرم پیدا کردن آن اسباب بازی باشد.

محققان می گویند: از زمان تولد بچه ها هر تجربه، ارتباطات عصبی را که منجر به پیشرفت مغز می شود، می سازد.

منبع : مجموعه کارت ها آموزش از راه بازی

بازی های آهنگین برای کودکان

مترجم : منیژه پورقبادی

نشر قلم سبز