بیان احساسات

بیان کردن احساسات خوب و خوشایند با فرزندتان برای رشد مغزی او لازم است. مهارت زبانی فرزندتان را، با تکرار شعر زیر، موقع فراهم کردن یک وعده غذایی رشد دهید. این شعر را با صدایی آهنگین همچون کشاورزانی که در صحرا با صدای بلند و آهنگین می خوانند، بخوانید:

الان وقت شیر خوردنه

الان وقت شیر خوردنه

های و هو و های و هو

الان وقت قاقالی لیه...

قاقاقا...

  • به سوی یخچال بروید و پاکت شیر را درآورید و بخوانید:
    من شیر می خوام
    من شیر می خوام
    بام بام بام...
  • با همین لحن در مورد غذاهای دیگر هم صحبت کرده و از کلماتی هم خانواده استفاده کنید. غذاها را بیرون بیاورید و سپس در مورد آن ها با آهنگ صحبت کنید.
  • بازی هایی از این دست مهارت های زبانی بچه ها را رشد می دهد.
  • بازی هایی از این دست مهارت های زبانی بچه ها را رشد می دهد.

محققان می گویند: صداها و تجربه های ناشی از لمس کردن قبل از کلمات درک می شوند. یادگیری های احساساتی به همه دامنه های یادگیری درهم می آمیزد.

بالا جستن

بازی لذت بخش بالا انداختن نوزاد ضامن تجربه هایی لذت بخش برای شما و فرزندتان است. فرزندتان را روی پاهایتان بنشانید دست هایتان را به آرامی زیر بازوانش ببرید و او را به بالا بیندازید. همان طور که او را به بالا می اندازید، شعر زیر را برایش بخوانید:

بالا بالا، بالاتر

هر چه بالاتر بهتر

پائین پائین

بالا بالا

به این طرف

به اون طرف

سپس با صدای بلند بگویید: نیفتی و نیفتی...

و او را بالا بیندازید. شعر را دوباره بخوانید و او را به طرف دیگر بیندازید. شعر را تکرار کنید و وقتی به قسمت نیفتی و نیفتی می رسید زانوهای خود را باز کنید و فرزندتان را به سمت کمرتان بکشید و اجازه دهید به عقب برگردد.

محققان می گویند: به آرامی بالا انداختن کودک توسط بزرگترها تأثیر مثبتی در تحریک مغز او جذب و تقویت ارتباط هایش می شود.

مهارت های ارتباطی

این بازی موجب پیشرفت مهارت های پرورشی بچه ها می شود.

  • با فرزندتان روی زمین بنشینید. 2 یا 3 عروسک و حیوانات عروسکی را روی زمین بگذارید.
  • این یکی از حیوانات عروسکی را انتخاب عروسکی را انتخاب کنید، آن را در آغوش بگیرید و حرف های دوست داشتنی بگوئید: مثل: ( بازی کردن با تو خیلی جالب است. من چشم های قهوهای تو را دوست دارم. من تو را دوست دارم ).
  • همین کار را تکرار کنید.
  • یکی از حیوانات را به او بدهید و از او بخواهید آن را در آغوش گرفته ببوسد.

این بازی را تا زمانی که فرزندتان علاقمند به ادامه آن است، ادامه دهید. به زودی متوجه می شوید که او خودش بازی را شروع می کند.

محققان می گویند: برطبق نظر Bruce perry متخصص دانشگاه داروسازی، بچه هایی که در سال های اولیه زندگی از مهارت ارتباطی سهمی نبرده اند، ممکن است در آینده کمتر به ایجاد ارتباط های پیچیده باشند.

آواز دست ها

این بازی به تقویت حس و مهارت شنوایی کمک می کند و توانایی تکرار کلمات بچه ها را بالا می برد.

  • تلاش کنید با دست زدن، هنگام عوض کردن پوشک فرزندتان و یا هنگام شستشو به او یادآوری کنید.
  • آواز مورد علاقه تان را برای فرزندتان بخوانید و در همین حال روی چانه اش ضربه بزنید و یا پشتش را با انگشتان خود، مناسب با آهنگی که می خوانید، ماساژ دهید.
  • همیشه آوازتان را با یک بوسه و یا در آغوش کشیدن فرزندتان به پایان ببرید. شما می توانید آواز کوتاهی بخوانید و در حال خواندن به جای یکی از کلمه ها، ضربه ای محبت آمیز به پشت فرزندتان بزنید. برای مثال: چشمک بزن، چشمک بزن، ستاره ی کوچولو و کلمه ستاره را حذف کرده و به جای تلفظ کلمه ستاره به پشت فرزندتان ضربه بزنید.

محققان می گویند: دوست داشتن، صحبت کردن، خواندن، جستجو کردن، موجب رشد مغزی کودک می شود.

منبع : مجموعه کارت ها آموزش از راه بازی

بازی های آهنگین برای کودکان

مترجم : منیژه پورقبادی

نشر قلم سبز