* نحوه استفاده از نرم افزار بازی درمانی *


نرم افزار بازی درمانی SEGames به صورت پیش فرض شامل یک سری واژه های ساده مربوط به هر بازی می باشد که می توان قبل از شروع بازی از آموزش واژه های آن استفاده کرد و در نهایت گزارش فعالیت انجام شده جلسه را به تفکیک ... در آن ثبت کرد.

.

1. کودکان با توانمندی گفتاری بسیار پایین، در حد آوا سازی و واژه های بسیار کم:
در این وضعیت خانواده ها یا درمانگران می بایست از خلاقیت های ساده، برای جذب کودک مبتلا به اختلالات گفتاری و رشدی، در بازی ها استفاده کنند.

هدف از نرم افزار بازی درمانی در واقع تشویق کودک و ایجاد تمایل برای تولید صدا سازی ها و آوا سازی به قسط ارتباط میباشد.

با توجه به اینکه در بسیاری از کودکان مبتلا به اختلال گفتاری به خصوص اختلالات رشدی (اوتیسم) ارتباط برقرار کردن برای ایجاد و آموزش گفتار سخت است ؛ این نرم افزار به صورت یک واسطه غیر مستقیم بین درمانگر و کودک در جلسات درمانی ، باعث میشود که کودک تمایل بیشتری برای شرکت و یادگیری داشته باشد.

در مراحل پیشترفته تر که کودک توانمندی گفتاری بالاتری دارد از چهارچوب تعریف شده در خود نرم افزار بازی درمانی استفاده میکنیم.

1.1. در ابتدا توانمندی های آوا سازی و صدا سازی های اولیه را به کودک مانند مثال های زیر آموزش میدهیم.

آواسازی هایی چون:

  • آوای ش ش ش ... : برای باد کردن بادکنک در بازی شماره 11
  • آوای هام هام هام ... یا خ خ خ ... : برای خوردن بستنی در بازی شماره 14
  • آوای ما ما ما ... صدای گاو : در بازی شماره 64
  • آوای ف ف ف ... صدای فین کردن : در بازی شماره 58
  •  آوای هاپ هاپ ... صدای سگ : در بازی شماره 52
  • آوای ز ز ز ... صدای پرواز حشرات : در بازی شماره 41
  • آوای و و و ... صدای جاروبرقی : در بازی شماره 28
  • آوای او او او ... صدای فیل و م م م ... صدای ماشین : در بازی شماره 15
  • آوای بوم بوم بوم ... صدای انفجار فش فشه ها : در بازی شماره 2
  • آوای دینگ دینگ دینگ ... صدای پیانو : در بازی شماره 3

به این ترتیب صداها و آوا های مشابه این موارد در هر بازی وجود دارند که در ابتدا به صورت تقلیدی کودک آنها را می آموزد و با تکرار و تمرین آنها را به صورت هدفمند تولید خواهد کرد.

2.1. پس از طی مراحل بالا به سراغ واژه های ساده تر می رویم.

  • واژه های آب , نون , شیر , گل , پول و ... : در بازی شماره 5
  • واژه هلی بیا , آقا , بالا , نیست و ... : در بازی شماره 8
  • واژه های بده , سیب , کیک و ... : در بازی شماره 17
  • واژه های آبی , چهار گوش , سه گوش , گردی و ... : در بازی شماره 21
  • واژه های سگ , گربه , ببر , اسب و ... : در بازی شماره 22
  • واژه های کیک , شمع , توپ دل , خرس , آبی , زرد , آتیش و ... : در بازی شماره 23
  • واژه های بردار , بنداز , توپ , گردی , آبی , زرد , سبز و ... : در بازی شماره 24
  • واژه توپ , برو , اونجا , بالا و ... : در بازی شماره 25

به این ترتیب واژه های ساده با دامنه کاربردی بیشتر به کودک آموزش داده میشود و کم کم میتوان واژه های چند بخشی و سختر را نیز به کودک یاد داد.

توجه داشته باشید : در هر مرحله پس از اینکه کودک به مرحله تقلید موارد آموزش داده شده رسید ، به صورت هدفمند نیز از وی پرسیده شود.

این نرم افزا تولید شرکت کاوشگران اطلاعات پویا می باشد.